6.12.2017



Vánoce jsou za námi, Silvestr před námi. Pomalu dojídáme poslední řízky, salát, funíme u toho a v hlavě se nám honí jasná myšlenka. Po Novém roce za to vezmeme. Teď ještě ne, to dá rozum, vždyť za pár dní nás čeká stůl plný chlebíčků, jednohubek a alkoholu. Těch pár dní to ještě počká. ALE HNED POTOM!...






Hned potom se samozřejmě nestane nic. Nestalo se to za celý rok a změna čísla na kalendáři tomu nijak extra nepomůže. Dle studie doktora Johna C. Norcrosse z Univesity of Scranton se jen zhruba 10% novoročních předsevzetí podaří přetavit v realitu. Znamená to, že se na předsevzetí máte vykašlat? Ale kdepak. Jen je potřeba k tomu přistupovat trochu systematicky a vzít si na pomoc vědu!


Než se ale společně podíváme, jak dobře nastavit cíle a jakou zvolit cestu, pojďmě si ukázat, čeho se vyvarovat.

První chyba – děláte předsevzetí na něco, co si myslíte, že byste měli dělat, ale dělat to vlastně nechcete

Televize, internet, časopisy, všude nás obklopuje aura dokonalých, zdravých, krásných a sportujících lidí. Všude se dočteme, co máme dělat, abychom byli šťastní a zdraví. Pokud je ale tohle impuls pro vaši změnu, tak to prostě fungovat nebude. Nezačnete běhat, protože to píšou v Cosmopolitanu. Zapomeňte na to, co si o vás kdo myslí a jak se na vás dívají. Soustřeďte se na to, co chcete vy sami.


Druhá chyba – Nesousředíte se na proces, ale na cíl

Pokud si nastavíte cíl do nového roku, že chcete zkubnout 15kg, uběhnout maraton, nebo získat novou práci, nastavujete si cíle, které vám vlastně říkají, že nejste spokojení s tím, jak žijete, a mají tendenci vás uvrhnout do deprese. Z původně pozitivních cílů se tak může stát hrozivá propast mezi tím, kde jste, a tím, kde byste být chtěli. To pak negativně působí na vaše sebevědomí a sebedůvěru.


Třetí chyba – Namáte skutečnou motivaci ani závazek

Pokud jste se k plnění novoročních cílů nedonutili v průběhu roku, změna roku tomu nic zásadního nedodá. K opravdu důsledné změně potřebujete větší důvod a motivaci. Samotný Nový rok je něco natolik neosobního, že vás to možná nakopne prvního ledna, ale pokud chcete udělat trvalou změnu, nestačí to.

Čtvrtá chyba – Načasování

Venku je zima, náledí a v půl páté je tma. Za sebou máte svátky plné jídla a válení u televize. Do léta ještě zbývá šest měsíců. Jestli chcete začít běhat, tak leden je asi ten nejhorší měsíc na venkovní aktivity. Pokud vás nenutí nic než změna data, proč zrovna tenhle den? Proč si nevybrat jakýkoliv jiný v roce?


Tak jo, základní chyby jsme si prošli, ale co teď? Vykašlat se na předsevzetí? Osobně fanoušek předsevzetí nejsem, ale zároveň věřím, že bychom si měli rok alespoň zhruba naplánovat a pokud vám do toho předsevzetí zapadá, tak hurá do toho. Pojďme se tedy podívat, jak na to.





Krok první – Vytvořte si konkrétní plán

Pokud ve svém chování vidíte problém, jak přesně s ním budete bojovat? Jestli chcete běžet maraton, jak na něj budete trénovat? Kde a podle jakého plánu? Jestli chcete zhubnout, jak toho chcete dosáhnout? Jak jsem již psal dříve, soustřeďte se na proces, ne jen na cíl. Rozkrájejte si své předsevzetí na jednotlivé kroky a užívejte si každý úspěch! Jinak se dostanete do nebezpečné spirály. Chcete li zhubnout 15kg, a nemáte podrobnější plán a postup, čekají vás měsíce negativních myšlenek, protože leden, únor, březen i duben, budete pravděpodobně opouštět s tím, že jste cíle nedosáhli a je v nedohlednu. Pokud si ale stanovíte rozumnější cíl, jako 1-2kg měsíčně, můžete si pak častěji odškrtnout svůj úspěch. Odfajfkujte si klidně i každý den kdy jste jedli tak, jak jste plánovali. Úspěch je návykový, vyplavuje se dopamin a váš mozek bude chtít víc a víc. Nebojte se toho využít a vytvořit si nové zvyky!


Krok druhý – Nebojte se selhání

Je teprve druhý týden a vy jste propásli naplánovaný trénink? Nebo jste šli kolem Donutera a nevydrželi to? No a co? Jestli je změna, které chcete dosáhnout, dlouhodobá, tak jednotlivé selhání nic nezmění. Stejně jako se z vás po třech dnech o salátu nestane model či modelka, jeden donut z vás neudělá velrybu. Ano, měli byste si uvědomit, že to bylo špatně, ale není to důvod se vykašlat na celý plán a hodit ho do koše. Tak si prostě půjdete zacvičit o víkendu, nebo si k večeři nedáte přílohu. Z lidí, kteří úspěšně dotáhli předsevzetí k reálné změně, celých 71% uvedlo, že je první selhání jen utvrdilo v rozhodnutí a upenilo jejich vůli. Snažte se selhání vyhnout, ale pokud už k němu dojde, nerejpejte se v tom a jděte dál.


Krok třetí – Jdětě se svým rozhodnutím na veřejnost

Pokud si budete svůj cíl či sen tutlat jen pro sebe, to samé se stane s případným selháním. Já vím, je to pohodlný a bezpečný. Ale pokud chceme nečeho dosáhnout, musíme se dostat pryč ze své komfortní zóny. A tím, že provedeme svůj „coming out“, zároveň posílíme pocit zodpovědnosti. Teď už bychom nezklamali jen sami sebe, teď už na sobě máme oči svých přátel a dalších lidí. Rozhodně to není samospásné, ale jako externí motivace to poslouží. V angličtině je krásné rčení „talk the talk, walk the walk“, pro což máme v češtině obdobu „káže vodu, pije víno“. Jelikož bych se tomu rád vyhnul, tady máte můj cíl – uběhnout v dubnu pražský půlmaraton. Budu rád, když se podělíte o ty svoje!

Krok čtvrtý – Buďte realističtí

Pokud se budu držet mého cíle jako příkladu, tak je asi nesmysl chtít běžet půlmaraton, pokud jste totální antiběžci a začínáte zrovna teď. Ale vůbec se nebojte začít postupně. Jste zadýchaní po 100m běhu? Nevadí, začněte tady. Zvládnete uběhnout 1km? Výborně, zde máte tréninkový plán na první měsíc a v únoru si zkuste zaběhnout nějaký kratší závod. Rád vás uvidím na Winter run v Praze.

Bonusový tip – Vizualizace

Nikdy není na škodu si výsledky vizualizovat. Na někoho to funguje víc, na někoho míň, ale jedno je jasné. Ve chvíli, kdy vidíte svoje úspěchy a výsledky, motivuje vás to pokračovat dál. Zvyk jako takový se utváří jeho konstantním opakováním, ale vizualizace tento proces zrychlí a udělá ho silnějším. Je to proto, že váš mozek reaguje při vizualizaci podobně, jako byste zvyk přímo prováděli. Já osobně používám aplikaci Habitbull, která je zdarma k dispozici na Google Play. Je to jednoduchá appka, která vám umožňuje sledovat svoje zvyky, nebo naopak zlozvyky. Jednou denně si pak odkliknu, které zvyky jsem dodržel, a trochu se nad nimi zamyslím. Samozřejmě, čím větší šnůru úspěchu se vám podaří udělat, tím více jste motivováni pokračovat.


Důležitá věc na závěr. Každý jsme jiný a každý potřebujeme individuální přístup. Jen vy víte, čeho chcete dosáhnout. Pokud chcete Nový rok využít jako výkop, klidně to udělejte. Možná je ale ten správný den zrovna dnes?


Ondra