17.1.2018



Tak předně – studený sprchy jsou super! Fakt jo! Já vím, studí to a tak. Ale čím víc si na ně zvykám, tím víc mi pomáhají a vyhovují. Dneska bych vám chtěl říct, jak jsem se k nim dostal, proč už bez nich nemůžu být a jak s nimi můžete začít taky.





Jak jsem se k nim dostal

Na začátku byly dvě celkem náhodný věci. Když pominu, že jsme na různých místech v čase slyšeli o otužování asi všichni, tak pro mě byl první impulz můj drahý kamarád Marek, který mi minulý rok v létě řekl, že zakončuje sprchování studenou vodou. Brrrrr. Ale vrtalo mi to hlavou. Zlom pak přišel, když jsem se pak doslechl o Wimu Hofovi a jeho metodě. Wim Hof je držitel mnoha světových rekordů, z nichž vyčnívají zejména tyhle – téměř dvě hodiny vydržel zasypaný ledem, uběhl maraton za polárním kruhem pouze v kraťasech, uběhl maraton v poušti bez kapky vody a vylezl na Mount Everest až do výšky 6.7km. Na vrchol nevystoupil protože si zranil nohu. To se stane, když si na takovou výpravu vezmete jen šortky a sandály...

Trochu větší náhled na jeho metodu mi dal podcast The Joe Rogan Experience #865, kterého se Wim účastnil jako host. Celkově se jeho metodě budu věnovat v samostatné sérii příspěvků, ale tohle byl ten zlom. Řekl jsem si, že na tom něco je a chci to zkusit. A tak jsem prostě nechal teplou vodu být a zapnul jsem jen studenou. Moc jsem nad tím nepřemýšlel, a vlezl dovnitř. Myslel jsem na to, co říkal Wim Hof, a soustředil se na chlad. Na to, jak se celé tělo prokrvuje a zaplavila mě radost z toho, že jsem se překonal. Je to maličkost, ale to je každý začátek.





Proč bez nich nemůžu být

Avšak to, co začalo jako malá zkouška, se změnilo ve zvyk. S malou pomocí Habit Bullu, appky kterou používám na trackování zvyků, jsem od toho prvního dne nikdy nepřestal. Po tři měsíce jsem dokonce neměl teplou sprchu vůbec. Důvodů, proč jsem u toho zůstal je několik. Pro začátek je to každodenní zkouška vůle. Prostě vím, že když jsem schopný otočit kohoutek nadoraz a vlézt do ledové sprchy, zvládnu i všechno ostatní, co mě ten den čeká. Není to tak, že bych se tam každý den těšil, ale právě ty dny, kdy se mi tam nechce, mi dají nejvíc. Dále je to skvělá regenerace, ledová voda napomáhá cirkulaci krve a většina top atletů po tréninku používá ledové vany alespoň na nohy. No a nejlepší je asi ten efekt když ze sprchy vylezete ven. Je to totální restart, cítím se plný energie a mám super náladu. Navíc je mi krásný teplo.

Jak s nimi začít

Hlavně začněte postupně. V tomhle jsem sice nešel příkladem, ale já si k tomu našel cestu strašně jednoduše, což nemusí být váš případ. Proto začněte jeden týden tím, že na konci klasického sprchování přepnete na 15 vteřin na studenou, nebo alespoň chladnější vodu. Druhý týden to zvýšíte na 30 vteřin a tak dále. Ideální pro začátek je tenhle „challenge sheet“. Hezky si to vytiskněte, připněte na ledničku a odškrtávejte každý den. A dejte mi vědět, jak vám to jde, nebo s čím máte problém. Pamatujte, chlad je váš přítel!

Ondra