18.2.2018



Jelikož jsem se dočkal zajímavých reakcí na poslední příspěvek o 7 denním půstu, rozhodl jsem se napsat i volné pokračování o jeho alternativě, která se ale na rozdíl od úplného půstu, může stát vaším běžným stravovacím režimem. Je to tzv. Přerušovaný půst, který někteří znáte pod anglickým názvem intermittent fasting, nebo IF. A začneme mýtem o klasických snídaních.





Výhody přerušovaného půstu

Ačkoliv jsem výhody zmiňoval v jednom z minulých článků, rád bych se jich ještě jednou dotknul:

- Snížená chuť k jídlu

- Menší šance na přejídání se

- Snížení kalorického příjmu (což vede k...)

- Úbytek váhy a její jednodušší kontrola

- Čistá mysl a lepší nálada

- Vyšší hladina energie i bez kofeinu nebo energ drinků

- Lepší výsledky při cvičení a rychlejší regenerace

- Je to zadarmo!

A nade vše, vám to dá svobodu. Svoboda od neustálého pokušení které je kolem nás, to je asi ta nejlepší věc, kterou mi přerušovaný půst dává. A taky to šetří peníze a čas, jelikož nemusím tolik řešit kdy, kde a co přesně budu jíst.

Přerušovaný půst není jen nějaká dieta na měsíc, je to způsob stravování, který je možné udržovat na pořád!

Proč nás jídlo zabíjí?

Z toho, co jedli naši pra pra pra předci, už dnes na talíři nenajdeme téměř nic. Jak je možné, že místo toho aby nás jídlo udržovalo naživu a napomáhalo našemu zdraví, nás dneska spíš utlumuje, tloustneme z něj a jsme nemocní? Tak předně proto, že se z jídla stala zábava a nástroj pro zabíjení času. Nejdostupnější jídla patří zároveň mezi ten největší hnus který najdeme, a nejsou v něm téměř žádné látky které by nám za normálních okolností pomáhaly. Zkuste si vymačkat šťávu z pomerančů a pak si kupte v obchodě džus. Nejen, že to nechutná dobře, ale především tam už z ovoce skoro nic není. Když budeme jíst srajdy, tak se tak budeme i cítit. V jídle, stejně jako jinde platí, že méně je více. Jíme toho sice víc, ale v kvalitě, která nás zabíjí.





Snídaně je nejdůležitější jídlo dne – Je to opravdu tak?


Krátká odpověď: ne, není.

Dlouhá odpověď: Když se podíváme do historie, tak snídaně nebyla vždycky takovou samozřejmostí, jako je dnes. Vlastně nebyla tak samozřejmá až do nějakého 19. století. Původně se na farmách a usedlostech jedlo to co bylo k dispozici. Často čerstvá vajíčka, nebo slanina, která byla hotová předem. Popřípadě zbytky od večeře. Jenže s příchodem průmyslové revoluce, přestaly být farmářské snídaně vnímány jako vhodné pro lidi pracující v kanceláři. Hledala se lehčí alternativa. Toho se chopila skupina náboženských fanatiků kolem Johna Harveyho Kelloga, a vypustila na trh cereálie. Svůj výzkum zahájil „objevem“, že lidé náchylní k sexu jedí ostrá jídla. Následně zjistil, že i jedlíci masa a vůbec příznivci nevegetariánské stravy, mají ty hnusné choutky. A jelikož si myslel, že důvodem proč lidé tyto věci jedí je ten, že mají špatnou snídani, vymyslel alternativu zvanou cereálie. Během 2.sv. války a zapojení žen do pracovního procesu, pak byly cerálie tlačeny jako rychlá a vydatná snídaně pro děti, pomocí které mohou ženy rychle naplnit svou mateřskou úlohu a šupat do práce. A jo, mluvíme o tomhle Kellogovi.



Co si z tohohle odnést? Přemýšlejte nad tím co a proč jíte. Nechytejme se dogmat a jakýchkoliv moderních trendů. Příště si pak povíme něco o variantách přerušovaného půstu a jak ho zkusit.



Ondra