24.1.2018



Ranní ptáče dál doskáče. Cha, to tak! Kdo by dával přednost skákání, před vyhřátou postelí? Obzvlášť teď v zimě, kdy je venku tma v podstatě neustále, co?. Nojo, ale já bych rád stihnul víc věcí. A taky bych se nezlobil, kdybych po ránu vypadal líp než průměrná zombie. Tim Cook, Dwayne Johnson, Jocko Willink nebo Donald Trump, to jsou zastánci brzkého vstávání. Pojďme se podívat na teorii, jak si udělat produktivní ráno a vstávat jako sluníčka. A taky teda na praxi. Na tu hlavně!



Nastavení mysli

Než se podíváme, jak nám kdejaká celebrita radí ohledně svých dokonalých ranních vstávaček, fitka a meditací, povíme si něco o nastavení mysli. Bez toho se totiž nikam nepohneme. Poznal jsem to na sobě a možná to znáte sami. Všichni máme hlavu nastavenou směrem k jednomu typu myšlení. Growth, nebo Fixed. V češtině je to trochu oříšek, ale Growjob institut (odkaz na článek) si s tím poradil hezky – buď máte mysl zabržděnou, nebo růstovou. No a jak to souvisí se vstáváním je asi jasný. Spousta lidí totiž žije v domnění, že prostě nejsou ranní ptáčata a tím to hasne. Že jako máme od přírody daný, komu se ráno chce vstávat a komu ne. Takhle to ale není a souvisí to právě s nastavením mysli. Takže než se vrhnete na nějakou ranní rutinu, snažte se myslet na zásadní věc – nebojujete s žádnou přírodní silou. Vlastnosti jako síla vůle jsou naučitelné!





Spánková hygiena a další zvyky

Takže jsme si ujasnili, že i vy můžete vstávat brzo. Super. Ale ono to pořád nějak nejde, co? To je jasný, protože ono nestačí si jen říct, že od zítřka vstávam brzo. Motivace přichází a odchází, ale co zůstává, jsou zvyky. A zlozyky. Taky je dost pravděpodobný, že jste si jich pár přivlastnili. Pojďme se podívat které to jsou a jak se jich zbavit.

Vstáváte pokaždé jindy

Tohle je první a zásadní věc. Jestli se chcete ráno probudit v psychické a fyzické pohodě, musíte dát tělu určitou rutinu. Pokud je to alespoň trochu možné, vstávejte v jednu a tu samou dobu. Jo, i o víkendech. Vypadá to naprd, ale vrátí se to. Musíte hecnout těch pár prvních dnů, ale jakmile zjistíte, že se budíte mnohem jednoduššeji, stane se to návykové.

Nemáte naplánované ráno

Vstávali jste někdy třeba na důležitý pracovní pohovor? A vstali jste? Pravděpodobně ano. Tak proč se vám to nedaří častěji? Jedním z důvodů je to, že prostě nemáte důvod vstávat. Pokud vás nic nečeká a vstáváte brzo jen aby to bylo cool, tak to fungovat nebude a klidně ten budík o pár minut odložíte. Udělejte si plán ještě večer, než půjdete spát. A až vám zazvoní budík, tak už musíte mít jasno co chcete dělat a proč.

Nedodržujete spánkovou hygienu

O spánkové hygieně by se dal napsat samostatný článek, ale dotku se alespoň těch zásadních věcí. Nezatmavujte si okna a nechte ráno svítit sluníčko do oken. Teď v zimě to samozřejmě moc nefunguje, ale v létě je to k nezaplacení. Naše tělo podvědomě vnímá přechod mezi dnem a nocí a pokud zatmavujete okna, nebo naopak svítíte do půlnoci, jen své tělo uvádíte do omylu a projeví se to na kvalité spánku. Omezte elektroniku v ložnici na minimum, hlavně vyhoďtě televizi! Snažte se omezit alkohol a těžká jídla před spaním. Alkohol omezuje dobu kterou strávíte v hluboké fázi spánku. Těžká jídla zase trávíte ještě dlouho po tom co jdete spát a kvalita spánku opět trpí. To samé platí pro kafe a jiné nakopávače. Co je naopak fajn, je třeba večerní cvičení.

Chodíte spát moc brzo

Tohle je možná opačný tip, než jste čekali. Realita je ale taková, že když jdete spát moc brzo, váše hlava ještě spát nechce a tak jede na plné obrátky. Zkuste jít spát, až budete lehce unavení. Ráno možná bude náročnější, ale tělo si to vynahradí a večer vás požene spát dřív. Postupně si tak vytvoříte nový spánkový cyklus který povede k lepšímu spánku.





Teorie krásná, a co praxe?

V praxi mám střídavé úspěchy. Momentálně vstávam v 5:15, chtěl bych se časem dostat lehce před pátou hodinu. Co je pro mě naprosto zásadní, je konzistentní rutina. Vstávám v 5:15 jak doma v běžný pracovní den, tak třeba na cestách, když spím po hotelech. Občas je to díky časovému posunu oříšek, ale vždycky se držím místního času. Druhá věc kterou dělám, je nastavení ranní rutiny. Ta mi pomáhá moc nepřemýšlet a konat. Vstanu, jdu se napít vody (superdůležitý!!!) a jdu dýchat podle Wim Hofovy metody (někdy přístě). Pak vyvenčím našeho psa a vypravím se do práce. Jelikož momentálně nesnídám, vyrážím pak rovnou do práce, nebo do fitka, podle toho jak mám který den naplánovaný.

Co se mi naopak nedaří, je odstranit elektroniku. Respektive mobil. Čučím na něj před spaním a často takhle zabiju hroznýho času. Druhá „komplikace“ je miminko, které vyžadovalo krmení okolo jedné ráno, což mi totálně rozhodilo spánek a nezvládal jsem vstávat v 5:15. Teď už je to díky ženě zpátky v normálu a zase se mi vstává krásně.

A co bych chtěl přidat dál? Studený sprchy! Už jsem o nich psal minule, praktikuju je večer, ale chtěl bych s nimi den i začít. Myslím, že lepší nakopávač není. Dále bych chtěl cvičit opravdu každé ráno, pokud nebude extra důvod to vynechat. A jak už jsem psal, chci dostat mobil pryč z ložnice. A vůbec udělat takový mobilní detox. Ale o tom zase až jindy.

Napište mi do komentů jaké ráno máte vy a kde vidíte problém? Jste ranní ptáče, nebo vás nikdo před jedenáctou nevytáhne z postele?

Ondra